Fortsättning av rubrik frågor

Hej!
Jag ville inte ha återkoppling på ett specifikt ärende utan mina frågor är väldigt allmänt ställda. Det är därför jag kontaktar er och inte IVO.
Fråga 1.
Har man rätt att få svar från chefen varför handläggaren beter sig på ett speciellt sätt och om ledningen tycker att det är ok agerande eller inte? Eller har man inga rättigheter alls att få svar på några frågor alls?

2. Har en handläggare rätt att ljuga om att barnet har sagt något som inte har sagts och som inte är noterat någonstans? Och vad gör man om detta nu har hänt?

Om du ser på dessa frågor så är dessa mycket allmänt skrivna och dessa gäller inte något specifikt ärende.
Då måste väl ni kunna svara på det?
Till IVO (som ni föreslår) kan jag ju bara göra en anmälan när jag vet vad jag har för rättigheter... Kanske har man inga rättigheter alls hos soc och de får bete sig hur de vill?
Som ni förstår måste jag ha svar på dessa mycket allmänt ställda frågor...
Mvh Mira

Mira
2020-02-18 15:43

Hej!

Din socialsekreterares chef har ingen skyldighet att redogöra för varför en speciell handläggare agerar på ett speciellt sätt. Du kan däremot lämna in ett klagomål på IVO, om klagomålet hos chefen inte hörsammats eller någon förändring skett.

Socialtjänsten får inte ljuga och påstå att barn har sagt saker som de inte har gjort. Socialtjänsten har också en skyldighet att dokumentera den information som framkommit i samtal.

På IVO, inspektionen för vård och omsorg, kan man rådgöra vidare med om man känner sig osäker på sina rättigheter.

Vänligen

Soctanterna