Från en socialsekreterare

Hej!

Roligt att se att det finns ett forum där människor kan ställa frågor om socialtjänsten! Jag arbetar själv inom socialtjänsten, ekonomiskt bistånd, och har stött på en del frågor som jag har funderat över. Vi har ju jour varje dag och jag har varit med om många klienter som har ringt och klagat över kollegors beslut. När jag sedan går in och läser besluten, kollar normberäkningarna osv, så ser jag att det är uppenbart fel. Och det är även vanligt att det är samma handläggare som begår felet upprepade gånger. Hur ska man föra detta till klienten, som har rätt, att kollegan gjort fel? Det känns stelt att låta automatiserad och ba "jag förstår vad du känner" när klienten i princip berättar om ALLT som har gått fel med denna handläggaren. Ska man säga att "misstag händer", be om ursäkt osv? Och hur ska man föra fram denna information till handläggaren på ett så bra sätt som möjligt? Nyfiken på att höra om era reflektioner kring detta.

Socsekreterare
2019-01-05 11:43

Hej!

Vi är ett forum för klienter och allmänheten som har frågor kring sociala ärenden.

Ni inom er socialtjänst bör ha rutiner för hur ni handskas med ärenden där något blivit fel. Det viktigaste är att felen rättas till så att den sökande hålls skadefri. Om du har uppmärksammat att en kollega gjort fel och detta återupprepats är det rimligt att du vänder dig till din arbetsledare.

Vänligen

Soctanterna