Vem lyssnar?

Hej!

Tack för ert svar: https://soctanter.malmo.se/fraga/4460

Vad gör socialtjänsten när tiden och resurserna inte räcker till för att uppfylla lagen? Hur kan den enskilda handläggaren ta ansvar för det hen ser i sin arbetsvardag? Hur kan cheferna ta ansvar?

Har ni någon instans som lyssnar på er och tar situationen på allvar?

Fundersam
2018-09-15 13:31

Hej!

Det första man som handläggare måste göra är att lyfta frågan med sin närmaste chef som i sin tur ansvarar för att arbetet utförs enligt gällande lagstiftning.

I andra hand ska man avvikelserapportera. När man arbetar i kommunal verksamhet är man skyldig att rapportera in kvalitetsavvikelser, missförhållanden och klagomål. Detta regleras i Socialtjänstlagen 14 kap 3§ och kallas Lex Sarah. Mer information om Lex Sarah finner du nedan:

https://www.socialstyrelsen.se/lexsarah

Det är Inspektionen för Vård och Omsorg, IVO; som är tillsynsmyndighet för socialtjänsten. IVO bedriver tillsyn av socialtjänsten. Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet. Både myndigheter och privatpersoner kan anmäla missförhållanden till IVO. Mer information finner du nedan:

https://www.ivo.se/

Vänligen

Soctanterna