Träffa sin socialsekreterare

Hur ska man gå tillväga för att få träffa sin socialsekreterare eller den som som "vikarierar för min socialsekreterare? Nu har det gått 6 månader sen jag bad om att få träffa min socialsekreterare och jag blir fortfarande nekad då personalen som arbetar inte är utbildade socionomer utan de är under utbildning och bara arbetar extra. Är det ens lagligt att den socialsekreterare man blir tilldelad inte är utbildad och är redo att möta sin klient?

Jag har pratat med sektionschefen och hon beklagar att jag inte fått träffa min socialsekreterare men att hon inte kan påverka arbetsbördan och att de är underbemannade. Får man verkligen låta detta gå ut över den enskilde, som jag i detta fallet, och befinner mig i en utsatt situation och vänder mig till socialtjänsten för att få hjälp och stöttning? Blir så arg.

Enligt 14 § Förvaltningslagen så ska möjlighet ges att få träffa sin socialsekreterare och få en muntlig handläggning. Bör inte detta ske inom 6 månader?

Kan jag överklaga detta till förvaltningsrätten även om jag inte fått något skriftligt beslut på att inte få träffa en socialsekreterare? Har jag rätt att begära att skriftligt beslut?

Vidare undrar jag även om det är är tillåtet att personer som ej är utbildade socionomer får lova att fatta myndighetsbeslut inom socialtjänsten? Är det inte krav på utbildning för en socialsekreterare inom Malmö kommun?

Slutligen, finns det möjlighet att vända sig till IVO gällande en sån här fråga?

Jag bor i Malmö och har kontakt med socialtjänsten gällande ekonomiskt bistånd.

Malin
2018-08-09 11:24

Hej!

Det är tråkigt att höra att du inte har fått stöd och hjälp när du efterfrågat det. Tyvärr är socialtjänsten i Malmö hårt belastad men självklart ska lagar och regler ändå följas.
I Förvaltningslagens 4 och 5 §§ står det om den serviceskyldighet som en myndighet har gentemot enskilda. Under sommar och semesterperioder är resurserna på myndigheterna oftast något begränsade och myndigheten har inte samma möjlighet att ta emot besök. Under sådana perioder kan myndigheten välja att begränsa personliga möten, men bör så klart göra en individuell bedömning om det finns anledning att ändå ha personligt möte.
Det är också vanligt att ännu inte färdigutbildade socionomer arbetar inom socialtjänsten de handleds då av mer erfarna kollegor och myndighetsbeslut tas av 1:e sekreterare eller sektionschef.
Vill du uppmärksamma IVO Inspektionen för Vård och Omsorg på förhållanden inom socialtjänstens verksamheter? Då kan du ringa på telefon 010-788 50 00
Om man anser att man blivit felaktigt behandlad av en myndighet eller en tjänsteman vid handläggningen av ett ärende kan man klaga hos JO. Mer information hittar du nedan:
https://www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Vänligen
Soctanterna