rådrum

hej
jag lever under Existensminimum med min son sista fem månader pga jag kunde inta hitta billigare lägenhet.Rådrum gick över
socialtjänst räknar min hyra 7400 men jag betalar 8900 kr för verkligheten
nu vi äter inte ordentligt . jag blev sjuk pga vi har inte råd för att köpa riktigt mat.
jag är förtids pensioner.jag betalar min hyra själv egentligen men fick komplitering från socialtjänsten 1500 kr varje månad och el var tredje månad för att nå existensminimum.
Socilattjänsten betalar inte nånting sista 5 månader..jag har överklagat till förvaltningrätten .men fick inga svar än (jag hade överklagat för 5 månader sen.
nu lever jag med min son under minimum existens ,betalar hyran men äter inte ordentligt,jag blir hela tiden orolig pga ekonomisk situation.
jag är deprimerad nu men jag kan inte köpa mina mediciner pga jag har inga pengar kvar.
Jag betalade också el fakturan själva nu.det blev katastrof Jag har inte råd för maten.jag ville att ni ska veta att Det finns folk i Sverige lever under existensminimum utan riktig mat och medicin
jag är en av dem och jag är svensk medborgare
Hur jag ska lösa min sitiation?socialtjänsten bry sig inte om mig och min son helt enkelt
Finns det en annan myndighet som jag kan överklaga ?finns det nån som ska höra min röst.

stormi
2018-03-08 17:05

Hej!

Tack för dina frågor som vi ska försöka besvara så bra vi kan. Vi förstår att du och din som befinner er i en besvärlig situation ekonomiskt sett.

Generellt gäller att den enskilde, som har fått rådrum angående sitt boende, har en skyldighet att söka ett annat boende. Men socialtjänsten ska ta hänsyn till den enskildes faktiska möjligheter att få en annan bostad och om det finns skäl som talar emot byte av bostad eller bostadsområde. Detta är frågor du kan ta upp med din handläggare om du vill veta hur man har bedömt dina förutsättningar för att hitta ett annat boende.

Du skriver att du har överklagat avslaget men inte fått något svar på din överklagan. Det kan vara en god idé att ta kontakt med in handläggare på socialtjänsten för att få mer information kring ditt ärende.

Medan du väntar på besked gällande din överklagan har du möjlighet att göra en nödansökan. En nödansökan kan göras varje dag. Nödansökningen ska handläggas skyndsamt. En nödansökan avser oftast sådant som gör att individen inte riskerar att fara illa eller lida nöd, så som exempelvis mat för dagen, tak över huvudet eller kostnad för nödvändig medicin. Du har dock alltid rätt att ansöka om vad du själv anser är nöd för dig eller utgifter som du har fått avslag för när du ansökte om ditt månatliga försörjningsstöd.

Om du är missnöjd med handläggningen av ditt ärende kan du kontakta IVO som tar emot anmälningar kring vad enskilda upplever som felaktigheter i handläggning av Socialtjänstens ärenden.

Du kan ringa till IVOs upplysningstjänst på telefon 010-788 50 00 eller maila på www.ivo.se

Hoppas du har fått svar på dina frågor

Vänligen

Soctanterna