Byråkrati Utan Medkänsla?

Hejsan.

Jag har flyttat till eget boende, hyresrätt, i oktober. Innan flytet hade jag kontaktat min socialhandläggare eftersom jag hört att det finns möjlighet att jag kan få hjälp med köp av möbler o husgeråd vilket hon bekräftade och bad mig att göra en lista över saker jag behöver, helst skulle det vara från IKEA pga priserna samt artikelnummer system som gör möjlighet till revidering av valda saker.

Har tillsammans med försörjnings stöd ansökan lämnat en sådan lista nu i början av december, den 9 december. Nu är det så här att min handläggaren har slutat tjänsten, det har både jag och hon vetat ett tag nu. Först i fredags skickade hon ut ett begäran för konto specifikation för senaste månad (vilken jag brukar skicka på mailen men som jag tyvärr glömt och göra den här gången), för övrigt hennes sista arbetsdag, dock inget svar angående listan med husgeråd mm.

Jag tycker det är lite väl sent, med tanke på närmaste helgen, att skicka den begäran så pass sent då mina bekanta fått sina ut skickade redan veckan innan och de har lämnat in ansökan samma dag. I Brevet finns det heller ingen anvisning till vem jag ska vända mig nu när min gammla handläggare är ur tjänst, det fick jag reda genom automatisk svar först efter att jag försökt kontakta min f.d. handläggare på mailen?
Varför inte inkludera info om vem som jag ska vända mig till och var jag ska skicka konto spec. redan i brevet där hon begär det?

Jag går dessutom på arbetsmarknadspolitisk program på heltid och har rätt till förvärvstillägg, vilket jag själv fick reda på och kräva från min handläggare trotts att hon varit väl medveten om min deltagande i ett sådant program? Varför kan handläggare inte vara till hjälp och informera dem behövande om vilka resurser som finns tillgängliga? Inte heller blev jag informerad om "flyt-bidraget" det fick jag "lista" ut själv.

(Nu har även Försäkringskassan bestämt att de som har rätt till aktivitetsstöd måste skicka sin försäkran så den inkommer senast den 10 december för att få stödet utbetalt innan nyår vilket i mitt fall är omöjligt då bryt datum för min period är den 10 december, alltså försäkran kan inte skrivas på av behörig person förre än sista dagen det ska inkomma.)

Så nu sitter jag har utan några som helst pengar eller hopp om pengar inför kommande storhelger då byråkratin samt vissa personer rena saknad av medkänsla medfört att jag befinner mig i den sittsen.

Ska en socialtjänst handläggare hjälpa eller stjälpa en?

Vill också få reda på var man kan ta del av all info om resurser inom socialtjänsten som finns till förfogande för socialbidrag tagare, bl.a. "flyt-bidraget".

Tack på för hand

vänligen Alex

Alex
2010-12-21 06:25

Hej

Vi kan förstå om du känner stor frustration över otillgängligheten som du har fått uppleva. Tanken är givetvis att socialtjänsten ska vara informativ och tillgänglig för medborgarna.

Många av dina frågor handlar om ditt individuella ärende vilket vi inte har möjlighet att uttala oss om. Däremot ska vi försöka besvara dina frågor utifrån vad som gäller generellt för att ge en så klar bild som möjligt.

En inlämnad ansökan om försörjningsstöd ska inte vara beroende av en enskild socialsekreterare, istället åligger det myndigheten att hantera inkomna ansökningar samt att handlägga dessa på ett korrekt sätt. Detta gäller såväl ansökan om löpande uppehälle och hyra som ansökan om hemutrustning (det vi utifrån din fråga kan utläsa att du menar då du skriver flytt-bidrag). Om en ansökan inkommer i tid så ska man få ett beslut.

Vi har lite svårt att utläsa om du numera vet vem som har ersatt din förra socialsekreterare. Om du har dennes kontaktuppgifter så hör av dig snarast för att få klarhet i vad som händer i just ditt ärende. Om du fortfarande är osäker på vem du ska vända dig till så rekommenderar vi dig att så snart som möjligt ringa till socialtjänsten i din stadsdel och fråga efter vem som har ersatt din förra socialsekreterare. Nedan finner du nummer till försörjningsenheten i varje stadsdel:

Centrum Tel: 040 34 58 70
Husie Tel: 040 34 62 14
Fosie Tel: 040 34 57 00
Hyllie Tel: 040 34 57 76
Limhamn - Bunkeflo Tel: 040 34 63 35
Kirseberg Tel: 040 34 60 30
Oxie Tel: 040 34 38 48
Rosengård Tel: 040 34 33 69
Södra innerstaden Tel: 040 34 54 94
Västra innerstaden Tel: 040 34 38 30

För att förvärvstillägg ska utgå behöver man inkomma med handlingar från arbetsförmedlingen som visar att man deltar i ett arbetsmarknadsprogram.

Olika brytdatum på försäkringskassan kan vara ett bekymmer. Det du kan göra är att lämna in dina uppgifter till försäkringskassan så snart du kan efter din period, och meddela socialtjänsten att du eventuellt kommer att sakna utbetalning från försäkringskassan i december.

Du verkar vara en handlingskraftig person som tar reda på dina rättigheter. För att läsa ytterligare om ekonomiskt bistånd samt socialstyrelsens allmänna råd så rekommenderar vi dig att gå in på nedanstående länkar:

https://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod

https://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2003-5

På dessa länkar hittar du dock ingen information om förvärvstillägg då detta inte är en nationell konstruktion.

Hoppas att vårt svar har hjälpt dig något. Du är välkommen tillbaka om du har fler frågor eller funderingar.

Vänligen

Soctanterna