Orosanmälan från bvc

Det har inkommit en orosanmälan från BVC då vi av misstag missat totalt 3 besök sen sommaren 2022, när dottern var 6 veckor missade vi ett bvc besök och då ringde BVC upp och så bokade vi en tid någon dag senare, inga problem. Sedan ungefär 1,5 år senare missar vi ett besök den 24 november när hela familjen ligger med covid och är riktigt dåliga (jag hade då helt glömt att avboka besöket i min feberdvala och kom inte på förrän bvc ringde och fråga vart vi var att vi hade ett besök just den dagen) Vi bestämmer då att vi ska boka en tid får båda våra barn i mellandagarna och att en bekräftelse skall komma samt en påminnelse innan besöket. Problemet är att vår bvc sköterska bokar en tid utan att vi vet om den tiden till den 29 november, vilket vi såklart missar helt och håller eftersom vi inte ens är medvetna om att tiden bokad eller får en notis om det ( vi kom också överens om en tid i mellandagarna och inte den 29 november. Tiden går och det blir mellandagarna, jag och min sambo är medvetna om att vi har en bokad tid till bvc men tar det för givet att vi kommer (som vi alltid har fått) att få en notis om tiden så vi tänker inte så mycket på det då vi förlita oss på det. Tyvärr så kommer aldrig sms och såklart är det jättedumt av oss att tro att det skall göra det så vi missar att besöket var inbokat den 27 december och missar därmed tiden. Vi får då samma dag eller dagen efter till oss att soc har tagit emot orosanmälan, vilket jag köper då Bvc har en skyldighet att anmäla vid upprepade missade besök. När vi väl kommer in till kontoret och pratar med socialsekreteraren och han läser upp anmälan blir jag och min sambo helt chockade. Vi har under åren behövt avboka 5 besök total för att barnen har haft diverse sjukdomar och dessa avbokningar som under tiden för avbokning fått responsen ”det är inga problem vi bokar en ny tid” har då räknats med som ”missade besök” även om vi dykt upp ppå bvc med en ny bokad tid dagar/någon vecka senare. Dessutom har bvc i sin anmälan ljugit och skrivit att vi avbokat eb tid för att sonen varit magsjuk och sedan ”setts av personal på en uteservering” vilket inte stämmer? Vår bvc ligger mitt i stan och vi skulle ju aldrig avboka en tid, ta oss ner till stan och sen inte gå till bvc som ligger brevid uteserveringen, helt orimligt och detta har inte hänt. Jag och min sambo mår jättedåligt och tycker att bvcsköterskan målat upp oss som världens sämsta föräldrar som inte tar något ansvar alla, vilket inte stämmer. Vi har bara haft otur med sjuka barn för vissa bokade tider. Vår socialsekreterare valde att starta en utredning ifall vi behöver stöd eftersom det ju är totalt 8 missade besök (då är 6 st på 1,5 år avbokade och en ny tid bokad) och 1 av tiderna har vi inte fått information om att vi ens blivit bokade på och 2 av tiderna tar jag på mig att vi genuint har missat. Vad för insatser kan tänkas behövas? Både bvc och socialsekreteraren har uttryckt att de INTE känner oro för våra barn. Men varför startar man då en utredning?

Anna
2024-01-06 00:19

Hej!

Det är olyckligt att ni av olika anledningar har missat BVC-besöken. BVC-sköterskan har följt sina rutiner genom att skicka en orosanmälan till socialtjänsten pga de missade besöken. De skall anmäla till socialnämnden enligt 1 kap 14§ SoL.

Det går inte för oss att uttala vilka insatser som ni kan tänkas behöva genom socialtjänsten. Det får framkomma i en dialog mellan er och socialsekreteraren om det finns behov av insatser. I utredningen kommer det att framgå om eventuella insatser eller om utredning läggs ner utan åtgärder från socialtjänstens sida.

Bäst är om du pratar med er socialsekreterare kring anledningen till att de öppnat utredning.

Vänligen

Soctanterna